Ander blogs en websites

woensdag 2 januari 2019

De remleidingen demonteren -2-

Vandaag vertrok ik rond 10.00 uur naar de loods. Daar heb ik eerst de rechterkant van het remsysteem afgemaakt. In die zin, dat enkel de metalen remleiding nog gekoppeld dient te worden aan de remslang. Dat ga ik doen zodra ik het felssetje gevonden heb, want Joost mag weten waar dat ergens ligt.
Na de lunch ben ik aan de linker kant bezig geweest met het demonteren van de remslangen van de Ducato. Dankzij mijn eerdere ervaringen, verliep het verwijderen dit keer zeer snel. Aan de aansluiting tussen de slang en de metalen leiding was te zien, dat losdraaien een zinloze actie zou worden. De hele mikmak zat onder de roest.
Om langdurig gedoe voor te zijn, heb ik eerst de slangen gelost van de klauw. Ik heb ze er niet helemaal uitgedraaid want dat ging niet, omdat de slang meedraait. Het ging me louter om het lossen van de wartel. Dat ging gelukkig moeiteloos. Ik heb daarna de beide metalen leidingen (er zit een dubbele leiding op de remklauw) doorgeslepen en vervolgens de slangen doorgeknipt. Tjakka! Het verwijderen van het geheel was toen zo geklaard.  Ik heb de slangen eens goed bekeken en constateerde dat ze er net zo slecht uitzagen als het stel aan de andere kant van de bus.
De aldus ontstane ruimte bood mij de gelegenheid om achter de veerpoot het plaatwerk wat te ontroesten en te schuren. Vervolgens heb ik er een speciale antiroestverf overheen gekwast. Aan de rechterkant was het plaatwerk nog in orde.
De boel staat nu te drogen, want ik had geen zin om nog meer te doen. Het was al 15.00 uur geweest. Morgen weer verder. Tijd voor een kop thee!
Na de thee heb ik op verzoek nog even een stronk van een gekortwiekte struik uit de grond verwijderd. Omdat ik toch buiten was, ben ik met een grijper en een zakje wat restanten van het vuurwerk op straat gaan opruimen. Ik vond het toen welletjes. Een tweede kop thee!