Ander blogs en websites

zaterdag 8 september 2018

Naar Soesterberg

Zoals verwacht zijn de twee Armeense kinderen er vandoor gegaan. Het is voor normaal denkende mensen weliswaar allemaal voorspelbaar, maar blijkbaar niet voor betrokken handhavers /uitvoerders. Maar ach, het was vrijdag. Denk nou niet o wat zielig omdat ze ergens over straat zwerven, want er zijn genoeg mensen die hen stiekem willen opvangen. Het is vast weer allemaal vooraf geregeld. Zullen de 'hulpverleners' aangeklaagd worden?
Vandaag, zaterdag, ben ik naar Soesterberg gereden met de camper. Daar woont iemand, die veel kennis heeft van en ervaring met Ducato's. Hij is op de hoogte van de APK eisen en last ook. Doel van mijn bezoek was een grondige controle van de onderkant van de bus. Ik wilde toch eens eindelijk weten wat exact de staat van het onderstel is. Voorheen waren het wat losse opmerkingen en een paar blikken van een amateur (ik dus).
Eenmaal ter plekke aangekomen, mocht de bus direct de brug op. Met een zaklamp en een hamer(!) begon de specialist met de controle. Hij legde mij keurig uit waarop hij lette. De bus blijkt op alle zwakke plekken al gelast / hersteld te zijn. Dus dat was positief. Toch vond hij twee zwakke punten, die later problemen kunnen opleveren bij een volgende APK. Het betrof twee beugels waar remleidingen aan bevestigd zijn.
We gaan via e-mail een afspraak maken, want meneer zit tot eind van het jaar(!) al vol met werk. De bofkont.
Omdat de bus toch al op de brug stond, heb ik gevraagd of het rek van het reservewiel verwijderd kon worden. Dat was geen probleem. Ik had thuis al het wiel verwijderd. De twee bouten van de ophanging waren zo gelost en toen kon het rek verticaal hangend uit de bevestigingsogen getild worden. Hoera! Nu kan ik zowel de velg van het wiel als het rek zelf eens goed onder handen nemen, om de roestvorming te lijf te gaan. Liggend onder de bus was dat klusje niet te doen.
De bus kon daarna van de bietenbrug.