Ander blogs en websites

zaterdag 5 mei 2018

Zwaardere bladveren

Goede raad hoeft niet per se duur(der) te zijn. Zelf gaf ik ook geregeld gratis advies. Ik zag zo'n kosteloos consult als een investering voor de toekomst. En dat bleek vaak het geval te zijn.
Zoals eerder gezegd ben ik aan het wikken en wegen over de bladveren en/of hulpveren van de bus. Het was een kleine misser van mijn kant, toen ik de bus vorig jaar voor 6 zitplaatsen liet keuren; ik was de vering vergeten. Oeps! Nou, die heeft tijdens de vakantie met 6 jongemannen erin flink op z'n donder gehad. Toch heb ik niemand horen zeggen, dat de wagen achterin bonkt omdat ie door de veren slaat. Ik heb een aantal keren gevraagd daarop te letten.
eerst wat opknappen
Ik kon de bladveren opnieuw laten buigen, maar ik kreeg na de uitleg via e-mail toch een wat unheimisch gefühl. Metaal terug buigen in z'n oorspronkelijke staat is dus 2x buigen. Of het op die punten nog even sterk is, betwijfelde ik.
De afgelopen dagen heb ik aardig wat informatie opgezocht en gelezen. En bekeken in de vorm van videootjes op YouTube. Het opnieuw laten buigen van de beide bladveren kost 85 euro per stuk en ze moeten los gebracht worden. Zo, dat weet ik dan ook weer. Nieuwe kosten gauw een kleine 200 euro/stuk. En dat zijn dan dezelfde als de oude. Maar het te dragen gewicht is hoger geworden. Dus dan krijg ik snel weer hetzelfde probleem : doorgezakte veren.
Afgelopen zaterdag heb ik de kwestie via een e-mail bij een andere deskundige neergelegd, meneer John Reints in Kampen. Hij is gespecialiseerd in Fiat Ducato's. Ik mocht maandagmiddag j.l. langskomen. Ik wilde een goede, degelijke en toch goedkope oplossing voor het veerprobleem.
In de zaak stonden nog twee klanten. Al snel raakten wij, camperbezitters, aan de praat. Sprekend over het veerprobleem, kreeg ik het advies om een dubbel uitgevoerde bladveer te (laten) monteren in plaats van een veer met een enkel blad. Want de laatste zijn te zwak.
Ook Reints gaf me dat advies. Hulpveren met oude veren leek hem ook geen goede oplossing. "Dan kan je beter nieuwe bladveren kopen", zei hij, "dan heb je geen hulpveren nodig. Maar je kunt ook kiezen voor iets zwaardere veren. Die van de Ducato 18 zijn zwaarder, omdat ze dubbel uitgevoerd zijn."
Op mijn vraag of die zwaardere 1 op 1 gewisseld konden worden met de huidige enkelblads, antwoordde Reints volmondig : "Ja hoor, geen enkel probleem!"
Ik kreeg nog wat bedenktijd, omdat een andere klant eerst verder geholpen werd. Mijn arme hersens werkten op volle toeren. Gelukkig had ik wat steun aan de aanwezige klanten, die zelf ook veel sleutelen aan hun camper. Na wat brainstormen en nog voordat ik geholpen werd, had ik een besluit genomen : het worden dubbel uitgevoerde bladveren. Ik kreeg een paar mooie mee. Twee voor de prijs waarvoor ik slechts 1 nieuw enkelbladsveer zou kunnen kopen. De bussen /ogen waren nog als nieuw, het blad zelf was wat roestbruin van kleur. Maar dat is een kwestie van eerst wat opknappen, voordat ze erop gaan. Toen de bus op de brug stond, heb ik de bouten en moeren van beide veren al ingespoten met kruipolie. Nu nog tijd vinden.