Ander blogs en websites

vrijdag 25 mei 2018

Pietje Precies

In afwachting van de vervanging van de kapotte veerpoot, ben ik met de tips van de keuring en een kritisch oog weer onder de bus gedoken. Aan de achterzijde, achter en parallel aan de bumper, bevindt zich een paneel dat aan de linker kant nogal roestig is. Omdat op dat punt de bumper wat lichte schade heeft, denk ik dat de wagen daar een tik heeft gehad. Die toestand had ik al eerder gezien, toen de wagen laatst op de brug stond. Om echter gemakkelijk bij die hoekrand te komen, moet de bumper eraf. De bumper zelf is meer een kaarsrecht sierstuk in de vorm van een U-profiel van zo'n anderhalve meter. Hij zit op twee punten met twee bouten en moeren met steunen aan elke kant vast op de carrosserie.  Ik heb toen deze vier bevestigingsbouten en moeren in de WD40 gezet. Later heb ik dat nog een keer gedaan.
Gisteren merkte ik dat die bouten en moeren dermate geroest zijn, dat de dopsleutel de kanten van de moeren en boutkoppen gewoon rondtrekt. Ik heb gisteravond de situatie nog eens bekeken en overdacht en heb toen besloten de beide beugels door te zagen. Tja, soms moet je rigoureus te werk gaan.
Tussen de carrosserie en de bumper is genoeg ruimte voor een zaagblad van een reciprozaag. Als de bumper op die manier verwijderd is, kan ik niet enkel bij dat hoekje maar ook bij het hele achterpaneel komen.
Natuurlijk wordt de bumper na de antiroest exercitie weer gemonteerd. Het kan ook zijn, dat na verwijdering van de bumper ik de oude steunen wel kan verwijderen. Desnoods door de slijpschijf in te zetten. Zo niet, dan maak ik op de carrosserie naast de bestaande (afgezaagde) steunen nieuwe steunen, waar ik de bumper aan bevestig.
Wat de constructie van de wagen betreft ben ik blij dat ik nog te maken heb, dat het chassis niet samen met de opbouw de sterkte bepaalt. Het chassis zelf is nog vrij goed. Het is meer de beplating en dan aan de onderzijde. Ik verwacht dat ik gedurende de komende jaren meer preventief bezig moet zijn met de bestrijding van roest. Wat dat betreft ben ik wat jaloers op mensen wier auto helemaal gestript wordt, om hem vervolgens weer als nieuw op te bouwen. Als ik zoiets met deze bus zou kunnen (laten) doen, dan kunnen we nog jaren plezier hebben van de Ducato.