Ander blogs en websites

dinsdag 17 april 2018

Weg met de spaghetti -4-

...rode spaghetti...
Na wat wikken en wegen besloot ik in al mijn wijsheid de speciale schakelaar niet bij de accu, maar in de cabine in te zetten. Daar bevindt zich ook een aantal aansluitingen, waar ik niet echt blij mee ben. Dit keer heb ik het rechter deel van het dashboard verwijderd. Wat ik toen te zien kreeg deed mij de tranen spontaan in de ogen schieten : nog meer spaghetti! Sodejubus, wat een losdradige, rode bende zeg!
Het viel mij direct op, dat bepaalde bedrading van links naar rechts getrokken was, zonder die ergens aan te bevestigen. Twee bosjes kabel waren onder de stuurkolom over de stuuras gelegd! Hupsakee zonder enige bescherming, lagen de draden daar lekker tegen die harde stang te schuren. Lekker hoor. Er hingen ook veel draden gewoon los en er hingen losse draden. De laatste waren draden met een los eind. Vreemd. Of beter : Italiaans, want met zo'n open eind kan je nog alle kanten op.
...van een oude cv ketel....
Als eerste heb ik de accu losgemaakt. Toen ben ik die spaghetti-bende gaan ontwarren. Ik heb de bedrading die over de stuuras was getrokken opnieuw aangelegd. Dat was mogelijk door de stekkers los te maken. Ik heb de beide bedradingen helemaal teruggehaald naar links en toen opnieuw naar rechts getrokken. Los van de as en met een tie rip bevestigd aan delen van de kabelboom. Het begon er al op te lijken : op een netjes afgewerkt geheel.
Restte mij nog de rode bedrading, die ik via de schakelaar wilde monteren. Ik ontdekte vorig jaar een aansluiting met vier draden, die Bij1 , sorry Sylvana, bijeen gebonden waren. Ik heb dat gepruts toen nog zo gelaten. Ik had de draden toen stuk voor stuk doorgemeten en gezien, dat het allemaal 12 volt + verbindingen waren, met één hoofddraad als input en drie aftakkingen als output. Vooraf heb ik de schakelaar getest. Je weet maar nooit. Maar hij doet het zoals verwacht : 1 input en drie x output. Hoera!
Ik heb heel voorzichtig een mooi vierkant gat in het dashboard gezaagd, waarin de schakelaar past. Een stukje precisiewerk met behulp van een schuifmaat, een boortje en een fijne decoupeerzaag. Vervolgens heb ik van de oude situatie de overtollige bedrading voorzichtig verwijderd en de rest op de schakelaar gezet. Zeg maar een herontwerp van het elektriciteitsproces ter plekke. Ook weer met één hoofdvoeding als input en drie afnemers als resultaat.
...bijna af...
Alle bedrading heb ik netjes met tie rips (wat moet je zonder die handige knoopslierten?) gebundeld en opgehangen aan de aanwezige kabelboom-delen. Ik ga nog wel de wipschakelaars nummeren en dan even de boel documenteren in het handboek.
Nu ik beide kanten onder het dashboard gefatsoeneerd heb, heb ik ook een beeld gekregen van beide speakers van de radio. Het zijn wat ielige, ouderwetse luidsprekertjes van maar 25 watt elk (schreef de dove). Die ga ik een keer vervangen door een paar modernere met meer vermogen. Ik heb de afmetingen genoteerd, dus....