Ander blogs en websites

zaterdag 28 april 2018

Het lek boven water

Toen ik vanmorgen de motorkap had geopend, was het motorblok toch weer zeiknat van de regen! Grrr! Na de laatste ingreep leek ie goed door de natte test te zijn gekomen. Maar dat was blijkbaar droge schijn. Uit balorigheid heb ik maar een grote tuingieter gepakt, hem gevuld met regenwater en hem vervolgens op de voorruit van de Ducato leeggegoten. Wat denk je? Zie ik dat water met grote hoeveelheden bij het ventilatierooster naar binnen gutsen en via het witte reservoir van de koelsysteem op het blok neerkletteren! Aha, de bron van de natte ellende gevonden. Nee, ik heb niet รก al Hans Brinker mijn vinger in een gat gestoken, maar gewoon opgestoken. Ik heb voor de derde keer de afdekplaat onder de voorruit gedemonteerd.
Pas toen zag ik waarom het regenwater naar binnen kan stromen. Onder het rooster bevindt zich een bak met onderin een afvoer. In die bak bevindt zich ook de luchtinlaat van de ventilatie van de cabine. Aan de hoge kant van het rooster, daar waar het water naar binnenkomt, is de afdekrand niet hoog genoeg. Hij valt niet helemaal of beter helemaal niet in de bak. Het water stroomt nu niet in de bak, maar langs de bovenkant van de bak het motorcompartiment in.
Ik heb op de te lage rand een kunststof flap gemaakt, die tot in de bak reikt. Het regenwater kan nu alleen in de bak terechtkomen en daar afgevoerd worden. Pffff. Eindelijk het lek boven water. Of eh....? Met water weet je het maar nooit.
PS. Na de eerste flinke regenbui is de boel nog droog...