Ander blogs en websites

zaterdag 30 december 2017

Het reservewiel

rek naar beneden
Natuurlijk heb ik na de aanschaf ook het reservewiel goed bekeken. Bij de Ducato hangt dat extra wiel onder het chassis aan de achterkant. Het hangt in een scharnierend rek, dat met twee klemmen omhoog getrokken wordt. Als de achterportieren geopend zijn, zijn twee ronde gaten in de vloer zichtbaar. Daar bevinden zich de bouten, waarmee het rek los of vastgedraaid kan worden. Bouten, reservewiel, onder de wagen, weinig gebruikt, allemaal indicaties over de mogelijke toestand van het geheel. De bouten waren net niet vastgeroest. Ik heb ze met WD40 ingespoten en na enige tijd van inwerken, kon ik ze losdraaien. Dat ging vrij moeizaam; een paar slagen los en dan weer terug. Net zo lang totdat de bouten eruit waren. Ik heb beide bouten met klemmen goed schoon geborsteld met een staalborstel. Daarna weer in de WD40 gezet. Helaas heb ik geen tapset voor zo'n grote maat, anders had ik zowel de bouten als de houders daarmee even schoon gedraaid.
De velg van het reservewiel was behoorlijk vies en wat roestig. De band was ietwat verouderd. De velg heb ik schoongemaakt en opnieuw gelakt met zwarte antiroestverf. Het rek zelf was door de roest- en vuilduivel flink te grazen genomen. Dat heb ik ook geborsteld en in de antiroest gezet. Na droging ook gelakt. De montage van het wiel in het rek verliep zeer soepel. De bouten draaiden als een tierelier, zo soepel! Ik kon ze met de pijpsleutel met de hand vastdraaien.
antiroestlak
Later, nadat de trekhaak gemonteerd was, heb ik het reservewiel nogmaals verwijderd. Dat moest op een wat andere manier, want de wat lager gemonteerde trekhaakbalk zit wat in de weg. Ik moet de wagen eerst aan de achterkant een klein beetje omhoog krikken (zo'n 5 cm) om het wiel eronder vandaan te kunnen krijgen. Dus eerst het reservewiel eruit, pas daarna kan ik een wiel vervangen. De band heb ik later ook vervangen. Overigens heb ik overwogen dat wiel helemaal weg te laten en een bandenreparatieset in de bus te doen. Aan de andere kant, een extra wiel is toch handig.
Ik ga geregeld de boel controleren om te voorkomen, dat we onderweg voor nare verrassingen komen te staan.