Als ik de gelegenheid heb (en die heb ik nogal vaak) ga ik discreet vragen in hoeverre de gestolen camper beveiligd was tegen diefstal. Ik doe dat om onze eigen manier van beveiliging te toetsen. Met deze diefstal erbij, blijkt uit mijn beperkte informatie, dat in meer dan de helft van de gevallen er helemaal geen extra beveiliging is aangebracht! Huh? Alleen de standaard beveiliging af fabriek zit erop, wat bij de oudere wagens dus de gewone deursloten zijn. Mijn eigen registratie geeft ook aan, dat met name VW bussen erg in trek zijn bij het boevengilde.
Het is allemaal nogal simpel. Er staat een slecht of zelfs onbeveiligd kapitaal op straat. Vaak zo voor het grijpen. In verhouding tot de financiƫle en vooral emotionele waarde van de wagen, is een investering ten behoeve van een goede beveiliging niet alleen een must, maar ook peanuts! Doe er iets aan, mensen!
Jammer dat onze grenzen wagenwijd open staan. Dus de douane waarschuwen kan al jaren niet meer. De dieven kunnen zo gemakkelijk wegkomen. Dat hoeft overigens niet per se. Er zijn op grote haventerreinen delen waar het barst van auto's die legaal geƫxporteerd worden. Een gestolen auto valt in die massa niet op.
In sommige gevallen laten de dieven de wagen ergens een paar dagen staan. Dat gebeurt vaak om te controleren of er soms een gps-tracker is ingebouwd. Er zijn ook boeven die zich op de aanwezigheid van zo'n tracker hebben voorbereid. Die gebruiken een zogenaamde jammer om het signaal van de tracker te verstoren. De open grenzen hebben tot rare /nare situaties geleid. Ik zag een keer een docu over een automarkt in Polen. Daar stonden veel gestolen personenwagens (de landstickers / kentekenplaten waren gewoon nog op de wagen aanwezig!), waar Poolse verkopers lachend met een politieagent voor zo'n wagen stond te poseren voor de camera. De brutalen hebben de halve wereld. Onlangs trof een gedupeerde zijn dure auto aan in..... Ghana! Veel dure, luxe wagens verdwijnen die kant op.