Ander blogs en websites

woensdag 9 augustus 2017

Zelf aan de slag


Van de Fiat dealer kreeg ik te horen, dat de kabel van de motorkapvergrendeling niet meer geproduceerd wordt. Ik dacht : "Hoera, dan maak ik er zelf een!" Ik had ook kunnen gaan janken of schelden, maar daarmee schiet ik niets op. Dus ik heb weer een uitdaging. Het trekveertje is niet los verkrijgbaar, dus dat wordt een complete vergrendeling. Die wordt donderdag a.s. geleverd.
De kapotte kabel is geen echte kabel van gevlochten staaldraad, maar een enkele staaldraad. Vraag mij niet waarom. Dat staaldraad is wat dunner dan een binnenkabel van een fietsrem. Ik heb daarom naar een iets dunnere kabel gezocht, die wel door de buitenkabel van de motorkap doorgevoerd kan worden. Gelukkig zijn er dunnere kabels, zoals voor een versnelling op een fiets. Hoera!
Als eerste heb ik de kapotte staaldraad uit de buitenkabel getrokken. Daarna heb ik wat dunne olie in die lege kabel gespoten, zodat de nieuwe straks als gesmeerd glijdt.
Daarna heb ik wat delen van het dashboard moeten verwijderen, om zo gemakkelijk bij de trekhendel te kunnen komen. Toen kwam een deel van de kabelboom tevoorschijn. Wat een spaghetti bende zeg! Ik durfde er niet met mijn vingers aan te komen.
In het hendel zit een uitsparing waar zo'n loden tonnetje, dat aan het uiteinde van de draad zit in, valt. Helaas kon ik de nieuwe kabel niet van binnenuit door de buitenkabel krijgen. Dus toen maar vanaf de vergrendeling naar binnen toe. Dat ging gesmeerd; logisch want ik had de beide kabels gesmeerd.
Bij het hendel heb ik op de kabel een tonnetje geschroefd en dat in de uitsparing geduwd. Daarna heb ik de kabel onder de motorkap aangetrokken, totdat het hendel weer in gesloten toestand in het dashboard viel. Vervolgens heb ik de boel in de cabine weer opgetuigd.
Het wachten is nu op de nieuwe grendel. Dan kan ik ook deze klus weer afmaken.