Als ik iets nodig heb, ga ik meestal eerst naar een kringloopwinkel. Tot zelfs vandaag toe, heb ik telkens weer daar het gezochte gevonden. En tegen een zeer lage prijs. Ik zou mijn karig pensioen als een half leeg glas kunnen beschouwen, maar de halfvolle visie biedt leukere dingen. Zoals koopjes. Tijdens mijn rondgang door zo'n kringloopwinkel probeer ik ook herinneringen op te halen, in de zin van : "O ja, dat zoek ik ook!"
Kringloopwinkels vind ik nuttig en leuk. Vooral als ze er georganiseerd werken. Hier in Dronten zijn een paar van die winkels over de kop gegaan. In mijn optiek een logisch gevolg van de gevolgde verkoopstrategie. Opvallend was dat in die winkels de prijzen nogal hoog waren en het aan flexibiliteit en zakelijk inzicht ontbrak.
Zo zag ik vandaag twee isolatieschermen Ć” 1,75 per stuk. Het waren beide matjes, die opgerold waren met een draagriempje. Toen ik ging afrekenen, zei mevrouw achter de balie : "Het is zo warm vandaag, u mag ze voor 1 euro per stuk meenemen." Kijk, dat is nou leuk. Dat overkomt ons vaker bij goede kringloopwinkels. Zo kreeg Sonja ook direct 5 euro korting op een kinderbed en daarbij ook nog een stuk speelgoed gratis. Dat is pas opruimen. Ruimte maken voor andere producten en... klanten binden. Slim!
Hoe anders ging het in de failliete winkels. Men vroeg daar onacceptabel hoge prijzen. Die deden gelijk het idee oproepen om dan maar nieuw te kopen. Er was ook een eigenaresse die te lui was om op te staan en ze had een snauwerige benadering jegens de klanten. Alsof ie haar kwamen beroven van al die gebruikte spullen, die in haar rommelige winkel lagen. Een product dat net binnen gebracht was, kon niet verkocht worden, want er stond geen prijs op zei ze. En meer van die starre toestanden. Wel een goede manier om klanten weg te jagen.
In een andere kringloopwinkel beklaagde men zich over Polen, die vrachtwagens vol meubilair en keukengerei afnamen. Klagen? Ja, klagen, omdat men wist dat de Polen daar veel meer op zouden verdienen. Niet bepaald commercieel van zo'n eigenaar. Ik zou zeggen : "Maak betere commerciƫle afspraken met dat soort grote afnemers". Gewoon zakelijk blijven. Maar dat lukt dus niet elke Kringloopwinkelier.