De rit met vier extra passagiers achterin de camper heeft wel geleid tot een nieuwe uitdaging. Achterin kan geen raam geopend worden. Het wordt daar nogal warm en benauwd. Een extra raam aan de zijkant zie ik niet zitten. Ik zou een of beide ramen in de achterportieren kunnen vervangen door openslaande. Dat zouden dan ramen worden, die in de fabriekscamperversie van deze bus zitten. Tot nu toe heb ik die niet kunnen vinden.
Een andere optie is een ventilatie opening aan de bovenkant van een of beide achterportieren maken. Van buiten zie je dan een rooster. Binnen moet ie afsluitbaar zijn.
Als laatste is er nog de dakventilatie. Er zit een dakluik in, maar dat wordt onder het rijden gesloten gehouden. Dat stuk plastic is niet zo stevig. Een ander duikluik waarmee wel in geopende toestand gereden kan worden, of een ontluchtingssysteem is een betere oplossing. Wat het laatste betreft bedoel ik zo'n ronddraaiend geval dat de lucht afzuigt. Ze zitten vaak op combi's, waarmee men stoffen vervoert die niet zo goed zijn voor de gezondheid.
Ik heb ooit voor de honden een soortgelijke ventilatie op het dak van de Renault Nevada laten monteren. Dat was een luchthapper-model. Die werkte ook op de rijwind, maar maakte gebruik van het vacuĆ¼m dat ontstaat. Een ventilator binnen is ook het overwegen waard. Tom Poes moet maar een list verzinnen.