Terugkijkend op mijn loopbaan waren de verbeteringen in bedrijfsprocessen weliswaar bedoeld om effectiever en efficiƫnter te werken (en daarmee het rendement te verbeteren), maar had als neveneffect dat kwalitatief eenvoudige werk overgenomen werd door machines en software. De medewerkers die zich tot dan daarmee bezighielden gingen intelligenter werk doen. Hoera!
Eind jaren 60 werden opleidingen dusdanig vereenvoudigd, dat iedereen een diploma kon halen. Die vereenvoudiging was later bij de instroom van afgestudeerden in het bedrijfsleven duidelijk te merken. In negatieve zin. Er was een gebrek aan basiskennis en het kennisniveau miste aansluiting op de praktijk. Maar van het beloningssysteem wist men alles. Het duurde een aantal jaar voordat men besloot aanvullende opleidingen in te voeren, om afgestudeerden alsnog klaar te stomen voor het bedrijfsleven.
De techniek holt voort en dus verwacht ik dat mensen steeds vaker kwalitatief werk van hoger niveau gaan doen. Ze moeten veel meer hun hersens, hun kennis gaan gebruiken. Helaas zal dat een keer ophouden. Louter omdat het opleidingsniveau niet alleen verlaagd is, maar ook blijft hangen op hetzelfde niveau. Velen raken zodoende in de nabije toekomst op achterstand. Die achterstand is al merkbaar. Hij wordt gecompenseerd door hun gebrek aan deskundigheid / denkvermogen met liegen en bedriegen. De technische ontwikkelingen vragen om mensen die hun intelligentie ook ontwikkelen. Aan dat laatste schort het steeds meer.