Ander blogs en websites

zondag 1 mei 2016

Een eigen 50cc racer

Ten tijde van onze tweewielerzaak (1999 - 2001) had ik het idee opgevat een eigen 50 cc racer te bouwen. Voor op de weg. Als basis was ik van plan de Puch maxi te nemen. Zo'n bromfiets met automaatje was veel goedkoper in de verzekering. Het frame zou ik verstevigen met een extra framebuis tussen het balhoofd en de zadelbuis. Een vaker toegepaste oplossing. Om het geheel een andere, race, uitstraling te geven zou ik een polyester tank-zitcombinatie monteren. Ik had al een adresje gevonden waar men over de mallen beschikte.
In de jaren 70 was met name Kreidler erg populair vanwege de resultaten in de 50 cc wegraces. Importeur Van Veen was de grote motor achter de successen. In die periode kon men zelfs een 50 cc replica van de Van Veen Kreidler kopen. Ik heb er ooit een foldertje van gehad. De replica (compleet met motorblokje) moest wel zo'n 14.000 harde guldens kosten! Maar wat wil je? Dat machientje had elektronische ontsteking, ruim 16 pk bij 16.000 toeren(!!) aan boord en zes versnellingen. Ik was in die tijd al gecharmeerd van de RS Super Star, een Kreidler met een racy uiterlijk. Dat ding kostte toen al 3.300 gulden.
De bedoeling was de herbouwde Puch een nieuwe naam te geven. Ik dacht toen aan Sakata P50. Als een eerbetoon aan de Japanse coureur Kazuto Sakata (wereldkampioen 125 cc), die net zijn carrière had beëindigd. De P50 staat voor Puch met 50 cc blokje. De kleurstelling was ook als bekend : paars en geel. Het plan is niet verder gekomen dan wat schetsen en specificaties. Twee inbraken deden mij afzien van dit project. En van de hele winkel.