Men is druk doende de zelfrijdende auto van Google te testen. Het computergestuurde voertuig heeft inmiddels zijn eerste officiƫle aanrijding achter de kont. Er waren er meer, maar toen was het de schuld van de tegenpartij. Met andere woorden, die Google auto kan dus geen ongelukken voorkomen. Het verschil zit hem in het feit, dat je als bestuurder / inzittende erbij aanwezig bent, ernaar kijkt en het je overkomt.
Ik vind het een interessante ontwikkeling, zo'n 'slimme' auto. Misschien scheelt het straks in het aantal verkeershufters. Dan wordt er beter afstand gehouden, geparkeerd (invalide plaatsen blijven voorbehouden aan de doelgroep) en hebben we geen last meer van spookrijders (of juist meer?) en gedrogeerden achter het stuur. Aan de andere kant geloof ik er niet helemaal in. De ontwikkelaars van de software zijn immers ook mensen. En mensen maken nu eenmaal fouten.
|
gebeurt straks niet meer? |
In de luchtvaart kent men al decennia de automatische piloot. Inmiddels is gebleken, dat veel crashes veroorzaakt zijn, doordat de betrokken piloten veel te veel vertrouwden op de computers i.c. de automatische piloot. Er is daarom al een tijd geleden een trend ingezet, die inhoudt dat piloten moeten leren meer op zichzelf te vertrouwen en zelf te vliegen en veel minder moeten rekenen op de computers, de automatische piloot.
Vandaar dat ik met heel andere ogen naar een reclamespotje kijk, waarin een bestuurder met een hondje bezig is, terwijl zijn auto automatisch achteruit inparkeert. Ik zie dat als een valse start. Op die manier krijgt de computer nog steeds de schuld.