Ander blogs en websites

zaterdag 19 maart 2016

Onze Vaderlandse Geschiedenis

Op Curaçao werd ik flink wakker geschud. In het tweede halfjaar van 1961 van de lagere school, stond een Antilliaans klasgenootje te beweren dat zijn voorouders de Batavieren waren die op een vlot op de Rijn ons land binnenkwamen drijven. Haha! Nou ja, ik lach nu wel, maar toen schrok ik. In klas 8 en 9 kregen we les in de Zuid Amerikaanse geschiedenis. Dat was weer een cultuurschok. Toen bleken onze handelsgeest en zeehelden heel vaak uit ordinaire diefstal, massamoordenaars en slavenhandelaren te bestaan. Het wekte mijn wantrouwen en nieuwsgierigheid rond het doen en laten van ons land in het algemeen en die tijdens het kolonialisme en de Tweede Wereldoorlog in het bijzonder. Zouden die verhalen uit onze Vaderlandse Geschiedenis misschien ook heel anders zijn? Na al die jaren is het antwoord : Ja!
Het is inmiddels 2016. Volgens onze kinderen en kleinkinderen zijn de geschiedenisboeken nog steeds 'ouderwets' en dus zeer onvolledig. Spanjaarden en Portugezen deden alleen aan slavenhandel. Heel Nederland verzette zich tegen de Jodenvervolging en in Indië viel het allemaal mee.
Hoe zouden al die kinderen uit andere culturen die eenzijdige 'Hollandse' verhalen ervaren? Net als ik? Krijgen de Nederlandse kinderen ook iets te horen over die andere geschiedenis en cultuur? Die van hun klasgenoten en/of hun ouders? Het zou een goede zaak zijn meer te weten van elkaar. Maar ook in het onderwijs, worden andere culturen nog steeds geweerd.
Het gaat nog steeds over kaaskoppengeschiedenis bol van handelsgeest en heldendom. En dus niet over boeven die koloniën leeg trokken en plunderden, slavenhandel dreven en massamoorden pleegden.
Boeven die Joden verkochten, gastarbeiders uitbuiten en lak hebben aan oudere, armen en daklozen. Of dat zo zal blijven?
Het wachten is op het moment dat bij voorbeeld de Coentunnel aan beide zijden voorzien wordt van een afbeelding van de slavernij. Niet alleen omwille van de waarheid, maar ook als monument ter herinnering, als katalysator voor integratie en als een blijvende waarschuwing. Want die nare Hollandse handelsgeest is er nog steeds, gezien de werkwijze van o.a. Shell, de omgang met gastarbeiders en met  mensen uit andere culturen in het algemeen. Door een donkere deels verlichte Coentunnel op weg naar een betere toekomst voor iedereen. Geef al die tunnels en viaducten maar zo'n zogenaamde heldennaam, een afbeelding en functie. Zoals de Kapitein Westerlingtunnel met een afbeelding van een standrechtelijke executie onder wuivende palmbomen en een tropische zon. Of wat te denken van een tunnel met de naam van Willem van Outhoorn, een voormalig Gouverneur generaal van de VOC?