Ander blogs en websites

maandag 15 juni 2015

Sucade en andere kleverigheid -2-

Ingezonden

Sucade, en andere kleverigheid 2

In een artikel, over het berekenen van de remweg van een auto, wordt goed uitgelegd hoe gevaarlijk bumperklevend rijden eigenlijk is. Uit een rekenvoorbeeld van een deskundige, over veilige rijafstanden voor auto's, blijkt het volgende: bij een snelheid van 90 km per uur rijd je 25 meter per seconde, en bij een aangenomen reactietijd van 1 'schrikseconde' ben je dus al 25 meter verder eer je begint met remmen. Afhankelijk van de remvertraging (hoe hárd rem je) kom je al of niet tijdig tot stilstand. Bij de aanname van een remkracht van 8 meter per seconde kwadraat ontstaat dan een remweg van 39 meter, waarbij men nog tijdig tot stilstand kan komen (pfff!) maar de stopafstand is dan wel 25 + 39 = 64 meter. In dit voorbeeld is een rijafstand van 65 meter met je voorganger dus nog nét veilig, maar voor nummer 10 wordt het zeer waarschijnlijk boem! en hó! (én grrr!) want tussenafstanden van 65 meter zie je niet zo vaak bij de bumperklevers. Het lijkt zo eenvoudig, het voorkómen van de ontzettend nare kettingbotsingen, maar zolang bumperklevers rijden als "een kip zonder kop" blijft het wat dat betreft "kommer en kwel" op onze autowegen. Elke auto zou moeten worden voorzien van een afstandsdetector die, zodra de afstand tot de voorganger te gering is, het gas terugneemt en/of de auto laat remmen. Dit gaat natuurlijk nooit gebeuren maar een ontzettend vervelende pieper zou natuurlijk ook kunnen. Of, .... laat diezelfde detector, net als de tachograaf in een vrachtwagen, geruidloos registreren hóe vaak een 'bumperklever' te dicht achter een voorganger heeft gereden, waarbij deze gegevens draadloos, ook aan de politie kunnen worden doorgegeven maar daar 'kleven' natuurlijk weer allerlei bezwaren aan. Zo'n eventueel voorstel zou ongetwijfeld weer ellenlange, 'kleverige' 2e Kamer-debatten opleveren over b.v. privacy en het belemmeren van onze bewegingsvrijheid, of zoiets. De in opkomst zijnde dash-cam is misschien een uitkomst? Ondertussen vraag ik mij wel af wat we nóg méér kunnen doen tijdens het autorijden. 'Bumperklevers': bah !!!, ze kunnen van mij 'de boom in' (figuurlijk hoor) maar liever zie ik daar de boomklevers want die maken geen brokken.

Fan-tilator

P.S.: 
je kunt het "AFSTAND HOUDEN" op autosnelwegen ook 'stimuleren' door daar af en toe een vrachtwagen te laten rijden zoals in de video hierna (evt. na het wegclicken van een reclamefilm). Het filmpje stopt op 2:19 maar gaat op 2:25 weer verder!