Ander blogs en websites
▼
woensdag 15 april 2015
Remschijven vervangen -2-
De klus was vanmorgen binnen anderhalf uur geklaard. Zeg maar een half uur per schijf, want ik moest natuurlijk wel even e.e.a. voorbereiden en achteraf de boel weer opruimen. De proefrit vond later plaats. Ik dacht eerst naar Lelystad te moeten rijden om een slagschroevendraaier te lenen. Maar gelukkig had onze zoon hier in Dronten een ander apparaat : een speciale accuschroefboormachine (scrabble!). Dat ding ratelt namelijk ook, net als bij een persluchtsleutel.
Met die schroefboor kreeg ik de beide bouten waarmee de schijf op de wielmontageplaat zit gemakkelijk los. Daarna verliep het vervangen van de schijven vrij vlot. Natuurlijk heb ik ze eerst vetvrij gemaakt, want die schijven worden ingevet opgeslagen. De blokjes heb ik vooraf licht geschuurd, de houders eerst schoongemaakt en toen ingevet tegen piepgeluiden. Daarna heb ik de nieuwe blokjes erin geschoven. Met een super grote verstelbare Engelse (onderzeeboot-)sleutel van mijn pa heb ik de remzuigers teruggeduwd, zodat de klauw weer gemakkelijk over de nieuwe (dus dikkere) blokken geschoven kon worden.
Toen ik de eerste schijf er weer op had en de beide boutjes wilde aandraaien, brak er een af! Grrr! Ik had niet verwacht dat die schroefboor zo krachtig zou zijn. Maar toen ik het 6 mm boutje nader bekeek, zag ik dat er een donker vlekje op het punt waar ie was afgebroken zat. Waarschijnlijk zat er al een scheurtje in.
Natuurlijk schrok ik me een hoedje en schoten zaken als uitboren, tappen, helicoils en meer van dat soort oplossingen door mijn hoofd. Maar wat bleek? Het tapgat was een open gat. Als ik het restant verder indraai, valt ie aan de achterkant eruit! Dus het is een kwestie van even een metaalboortje in de boor en het restant er verder in boren tot ie eruit kukelt. Pfffft!
Hoe dan ook, de beide schijven en nieuwe remblokken zitten erop. Net als de klus. De totale kosten? Nog geen 62 euro. Exclusief twee maal koffie.