Ingezonden n.a.v. Losgerukte spaken
In
 de vorige reactie op het bericht Losgerukte Spaken is al uitgelegd hoe het probleem, bij de aluminium 
velg met de 'gewone' stalen spaken van het fietswiel van Willem, heeft 
kunnen ontstaan en daarom is dit stukje een kleine aanvulling. Bij de 
grensovergang van deze twee materialen ontstaat a.h.w. een  
'batterijtje', vooral door vocht en allerlei vervuiling, en er gaat een 
heel klein elektrisch stroompje lopen. Dat stroompje 'vreet' op die 
grensovergang het materiaal op en dit wordt broos en zwak waardoor de op
 spanning staande spaken door de velgrand worden getrokken. Ook de 
combinatie RVS/aluminium kan zelfs problemen opleveren (afhankelijk van 
de samenstelling van het RVS). RVS-metaal noemen wij doorgaans 
Roest-Vrij-Staal maar dat is eigenlijk niet goed. Dit materiaal roest 
minder snel en heet daarom Roest-Vast-Staal en het wordt ook wel Inox 
genoemd. Ook door vakmensen wordt soms de fout gemaakt door bij bepaalde
 constructie's RVS met aluminium te combineren maar dat vraagt wel om 
problemen. Voor wie het "naadje van de kous" wil weten?: zoek, zoals 
vorige schrijver al adviseerde, in Google op het woord contactcorrosie 
maar zie ook: http://www.euro-inox.org/pdf/map/Contact_with_Other_NL.pdf
Fan-tilator