Ingezonden
Er was eens een 
spaarbank, een postkantoor, een verzekeraar, enz., waar je tijdens het 
boodschappen doen, of een bezoekje aan de wekelijkse markt, ‘gewoon 
even’ binnenstapte stapte om e.e.a. te regelen. Het was b.v. heel 
gebruikelijk dat je daar staande aan de balie, of zittend aan een 
tafeltje, een overschrijvingsformulier invulde en vervolgens netjes je 
beurt afwachtte. Ik ging ook nog wel eens met een zak vol muntgeld, 
vanuit o.a. het verenigingswerk, naar de bank om dat geld op een 
rekening gestort te krijgen. De zak werd dan geleegd in een bak van een 
sorteermachine die na veel geschud en gerammel een briefje uitspuugde 
met daarop het totaalbedrag van het kleingeld. 
Je werd altijd 
vriendelijk te woord gestaan en soms kreeg je zelfs een kopje koffie 
aangeboden. Het voelde net als in het lied "Het Dorp" van Wim Sonneveld:
 ,,Ik was een kind en wist niet beter, dan dat dat nooit voorbij zou 
gaan". Maar het ging wél voorbij en eenmaal op gang ging het steeds 
sneller voorbij; met heel veel dingen. Toen ik eens per telefoon een 
afspraak wilde maken voor een bezoek aan mijn bank, vanwege het wijzigen
 van mijn hypotheek, drong dat pas goed tot mij door. De bankmedewerker 
aan de andere kant van de lijn vertelde mij dat een bezoek aan de bank 
niet meer nodig was omdat het wijzigen van een hypotheek in het vervolg 
telefonisch kon/moest! worden geregeld. Toen ik hem vertelde dat ik 
graag twee offerte's wilde hebben, één voor een "Anuïteiten Hypotheek" 
en één voor een "Aflossingsvrije Hypotheek", vertelde hij mij dat zoiets
 niet zomaar kon. Daarvoor moest ik nogmaals bellen; voor een tweede 
afspraak. Daar zakte mijn broek zogezegd van af en ik zei: ,,wat is dat 
nou voor ongein, ik heb U (jawel, nog steeds U) nú toch al aan de 
lijn?". Toen hij mij ook nog vertelde dat het afsluiten van een totaal 
nieuwe hypotheek óók telefonisch moest worden afgehandeld heb ik die man
 (denkbeeldig) bijna gewurgd, met het krulsnoer dat toen nog aan mijn 
telefoontoestel zat. Maar eigenlijk had ik ook medelijden met hem, 
vanwege de reorganisaties en bezuinigingen binnen het bankwezen. Het 
was afgelopen met zijn persoonlijke vrijheid. Niet meer 'er even lekker 
tussenuit' met een lease-ritje naar een regionaal kantoortje om daar een
 dagdeel de "boeren, burgers en buitenlui" uit de wijde omtrek van 
dienst te kunnen zijn. Maar, .... hij hád tenminste nog werk, weliswaar 
vanuit zijn ‘hokje”, maar dat gold niet meer voor steeds meer 
administratieve krachten. De banken, nutsbedrijven, en ook allerlei 
instanties maakten voor hun klanten/relaties een z.g. " Mijn 
.....-toegangscode" aan waarmee iedereen zijn eigen persoonlijke 
gegevens kon inzien, wijzigen en bijhouden, enz., Daardoor raakten 
steeds meer medewerkers van die bedrijven overbodig en ze werden de laan
 uitgestuurd, zónder “Gouden handdruk” wel te 
verstaan. Ik heb inmiddels
 bijna een A-viertje vol met inloggegevens voor "Mijn dit en Mijn dat" 
(vul zelf maar in) en ik heb dus in feite een deeltijdbaan bij allerlei 
instanties en bedrijven zonder dat ik daarvoor betaald word.  Slim hè? 
van die banken, maar als Willem bij zijn bank een adres wil láten 
wijzigen kunnen ze dat daar blijkbaar niet meer terugvinden. Nee 
natuurlijk niet want dat is men inmiddels verleerd door al die "Mijn 
.... "- toestanden. En "Mijn Hypotheek" van toen? Die konden ze op "Hún 
Buik" schrijven want wij zijn toch niet gèk?! En dat willen we wel graag
 zo houden nietwaar?
Fan-tilator
