Ander blogs en websites

zondag 1 juli 2012

Blunders

Als ik op de motor of in de auto de Ringdijk verlaat, let ik extra op voor de overstekende fietsers bij de rotonde. Vanmorgen zag ik twee fietsers aankomen rijden, maar de afstand was naar mijn idee nog groot genoeg om door te rijden. Mijn tegenligger minderde vaart en stopte. Toen ontwaarde ik opeens nog twee fietsers, die op de middenstrook stil stonden. Die waren mij helegaar ontgaan! Ze kwamen vanachter mijn brede raamstijl vandaan. Ik schrok me een hoedje en was blij dat de dames op tijd gestopt waren. Ze waren dus met z'n vieren, waarvan ik alleen de twee achtersten gezien heb. Een blunder die gelukkig goed afliep en me gelijk deed denken aan een soortgelijke ervaring bij de Warande. Toen speelde ook al een raamstijl de bestuurder parten.
Niet veel later reed ik in de buurt van Amersfoort op een gecombineerde op- en afrit. Ik wilde naar links invoegen, gaf richting aan en paste mijn snelheid aan die van de rest. Dan blijft een auto links van mij schuin achter mij hangen. Ik zie geen lichtjes knipperen, dus ik geef wat gas om voor hem in te voegen. Maar meneer geeft ook gas. Ik zie in mijn spiegels dat achter mij geen verkeer rijdt. Ik minder vaart. Het duurde daarna even voordat meneer opeens zonder richting aangeven voor mij naar rechts zwiept en afremt. Hij moest dus toch rechtsaf de afrit op. Ik stuurde snel naar links en voorkwam zo een zekere aanrijding.  Er zijn nog steeds mensen die niet weten hoe je zo'n gecombineerde op- en afrit het beste kunt gebruiken : snelheid aanpassen, richting aangeven en op tijd invoegen.