maandag 19 september 2011

Van snor naar brom

Racen doe je op een circuit
Het tv programma Kassa heeft na onderzoek vastgesteld dat veel tweewielerzaken het geen probleem vinden, om een snorfiets sneller te laten rijden. Het zal duidelijk zijn, dat de programmamakers totaal geen affiniteit hebben met de wereld van gemotoriseerde tweewielerjeugd. Alles kan altijd beter en dat betreft ook de snelheid van een snorfiets of scooter. Je bent 16 en je hebt niet veel geld. Dus (voorlopig) geen rijbewijs en geen echte bromfiets of scooter. En toch wil je meekomen met of jezelf onderscheiden van de rest. De klant is koning en na hem gewezen te hebben op de consequenties van de ingreep, gaat de snorfiets onder het mes. Ringetje uit de uitlaat volstaat al. Wie meer wil koopt een iets grotere carburateur, monteert een snelle uitlaat en wijzigt de overbrenging. En dan kan nog altijd een andere (grotere of snellere) cilinder en zuiger gemonteerd worden.Met de (vaak getekende) waarschuwingen op zak (verzekering laat het afweten, garantie vervalt, verboden op de openbare weg te rijden, alsnog een helm op, geen rechten, geen claims enz.) neemt de klant zijn gekietelde snor weer in ontvangst. Niet voor op het circuit (daar is de opgevoerde snor veel te langzaam voor), maar gewoon voor op de weg.
Niet alleen snorfietsen, ook bromfietsen en scooters worden aldus wat sneller gemaakt. Zowel door de reparateur als door de eigenaar en/of diens vrienden. Wat dat laatste betreft is opvoeren samen met sex het meest besproken onderwerp in de groep. Er is allerlei materiaal te koop om sneller te gaan. Er zijn zelfs A merken, zoals Pollini, Gianelli, Metrakit en Malossi die uitsluitend dit soort snelspul op de markt brengen. Het internet biedt veel fora die het onderwerp opvoeren behandelen.Zolang de verkoop van snelle onderdelen niet verboden wordt, blijft de handhaver op de openbare weg achter de snelle feiten aanhollen.