maandag 12 september 2011

Terug in de boomgaard -6-

Op weg naar Dronten kwam ik achter een pluk- en motormaat te rijden. Dat was op de Houtribdreef. Als nette motorrijders hielden we ons keurig aan de maximum snelheid van 50km/uur. Vlak voor een rotonde waar aan de weg gewerkt wordt, wordt het verkeer naar de linker rijbaan geleid. Daar is slechts 30km/uur toegestaan. Mijn motormaat keek in zijn spiegel en gaf richting aan. Net toen hij naar de linker rijbaan wilde oversteken, zat er plots een zwarte Opel naast hem! Ik had de koplampen van die kar wel gezien, maar niet verwacht en/of ingeschat dat die zo snel zou rijden. Motormaat wist een aanrijding te voorkomen, door snel naar rechts te sturen. De automobilist excuseerde zich door zijn hand op te steken. Lekker makkelijk, dus. Hij reed niet alleen veel te hard, maar negeerde ook het inhaalverbod dat ter plekke geldt. En dan de bijna aanrijding afdoen met een simpel 'sorry!'
Vandaag moest ik plukken met een vrouw die voor het eerst aan de slag ging in een boomgaard. Dat was niet alleen aan haar plukkennis te merken, maar ook aan haar outfit. Nee, ze had geen hoge hakken aan, maar wel een paar gewone wandelstappers. Ze had ook geen regenkleding bij zich. Ze wist niet dat je hier een hele dag in de modder en regen kunt staan. Gelukkig had ik een reserve jack en een heuse zuidwester voor haar.