vrijdag 2 september 2011

Terug in de boomgaard -2-



Het zag er allemaal erg veelbelovend uit. Het fruit bedoel ik. Maar vlak voor de pluk sloeg het onheil toe. Een groot deel van de oogst is besmet met een schimmel! Een enorm verlies voor de teler. Na wat selectief plukken van rijp fruit, kregen we de opdracht om de bomen in één keer kaal te plukken. Alles voor de sap. Vandaag een dag met zonnig weer. 's Morgens waren de appels en de bomen nog nat en koud. Geleidelijk begon de temperatuur op te lopen. Bij een groepje dames liep de temperatuur aanzienlijk hoger op. Gevolg : veel kabaal, gelach en toch ook wel gepluk. Op een gegeven moment werden er foto's gemaakt, waarbij bepaalde dames allerlei uitdagende poses aannamen tot zelfs een met een vrouw met vier borsten, waarvan twee (appels) op de rug. 'Vier voor de prijs van twee bij een bekend plastisch chirurg!', klonk het schaterend. Buurman Karel raakte van dat alles zowaar wat opgewonden. Maar zijn streng Gereformeerde medeplukster greep op tijd in. Al vond ik wel, dat die appel erg hard in zijn kruis terecht kwam. De dames wilden ook mij in hun kalender opnemen. Omdat ik niet wist wat voor kalender het zou worden, vroeg ik of ik soms mijn schouderbandje of iets dergelijks moest laten zakken. Maar dat hoefde niet. Gelukkig maar, want in die zon zouden altijd bedekte lichaamsdelen snel verbranden. Na de lunch keerde de rust weer terug in de boomgaard. Deels omdat twee van de vier dames weer naar huis moesten en deels omdat de lunch bij de rest zwaar was gevallen. Om vijf uur waren de kisten weer vol, de plukkers moe en de bedrijfsleidsters gelukkig.