dinsdag 27 september 2011

Motorrijden gevaarlijk?

Elk weekend overkomt een aantal motorrijders een ongeluk. Het is mij opgevallen dat de ongevallen vaak onder zonnige weersomstandigheden plaatsvinden. Dan stappen de zogenaamde 'mooi-weer-rijders' op hun motorfiets. Maar het betreft niet alleen deze categorie rijders. Ook zeer ervaren rijders kunnen betrokken raken bij een ongeluk. Zoals vorig weekend, toen op de N3 een ervaren motorrijder dodelijk verongelukte. Nota bene op een rijbaan zonder tegenliggers. We rijden die weg geregeld als we naar Roosendaal gaan en weer terug. Het is een overzichtelijke autoweg (100km/uur), waar telkens weer bepaalde automobilisten als gekken racen. Sommige reacties op een dergelijk triest bericht vind ik niet alleen walgelijk, maar ook getuigen van vooroordelen. De een schrijft 'eigen schuld, dikke bult', de ander wil het motorrijden verbieden omdat het zo gevaarlijk is, terwijl weer een ander er vanuit gaat dat de verongelukte motorrijder ongetwijfeld 'lekker hard aan het racen was'. Zelf ben ik twee keer aangereden door een auto. In beide gevallen liep het gelukkig goed af. In een geval stopte ik keurig voor een oranje verkeerslicht. De automobilist achter mij ging er vanuit dat ik door zou rijden. Maar tja, bij oranje word je geacht te stoppen als het mogelijk is. Ik minderde op tijd vaart, kneep een paar keer extra in het remhendel (ik zag de auto achter mij) om het remlicht te doen oplichten en toch ging de man achter mij er vanuit dat ik door zou rijden. De andere keer werd ik onder het rijden van achteren aangetipt door een bestuurder die mij op klaarlichte dag 'over het hoofd had gezien'. Met een korte heftige slinger als gevolg, maar ik bleef overeind. Ik zit al ruim 40 jaar op zo'n tweewieler en ben goed doordrongen van mijn kwetsbare positie als motorrijder. En ook ik maak weleens een fout. Kijken, kijken en nog eens kijken. Als motorrijder heb ik een geheel andere kijk op de overige verkeersdeelnemers. Dat moet wel wil ik op tijd en juist anticiperen. Eigenlijk zouden alle automobilisten eens een dagje op een motor moeten rijden. Ik ben nog geen dag op de weg geweest, zonder een automobilist tegen te komen die zich gevaarlijk ten opzichte van mij gedroeg. En dan heb ik het over onvoldoende afstand houden, gevaarlijk inhalen, (inclusief tripleren) en/of snijden. De oogsttijd is begonnen. De wegen zijn verraderlijk glad. Mede omdat er landbouwers zijn, die het niet nodig vinden om de modderbende geregeld op te ruimen. Zoals hier in de polder op de Runderweg en de Wisentweg. Er staat toch zeker een bordje?